دنیای زیبای من

من طربم طرب منم زهره زند نوای من

دنیای زیبای من

من طربم طرب منم زهره زند نوای من

و اینک سلام بچه ؟!

آخرین سرشماری جمعیت می گوید خانواده های ایرانی تمایلی به داشتن فرزند بیشتر ندارند. نرخ رشد جمعیت از 1.62  به 1.29 درصد کاهش یافته است . البته رسانه ها و تریبون های رسمی درباره این کاهش نرخ 0.33 درصدی چنان حرف می زنند که گویا  چند سال دیگر به برچیده شدن نسل ابرانیان از روی زمین نمانده است .


گویی آن انفجار جمعیتی که با هزار زحمت کنترل شد تا به حال و روز و فلاکت بنگلادش نیفتیم ، اکنون به انقراض جمعیتی تبدیل شده و داد و فریاد ابن الوقت ها  بلند است که چه نشسته اید! اگر در خانه هایتان گریه نوزاد نشنوید لابد دشمن در خانه های شماست.


در پی پشتیبانی ولایی از سیاست های جمعیتی اعلام شده اخیر ، هر روز در آتش ماجرا دمیده می شود و پروژه های غریبی در حوزه توهم توطئه رقم می خورد.


- مهندسی جمعیت ایران توسط غرب: چرا جایزهسال جمعیت‌شناسی را به یک ایرانی دادند؟


- استدلال علمی رییس‌جمهور: فرمول دو بچه کافی است، فرمول نابودی یک ملت است.


-  فاجعه جمعیتی ایران در راه است / ایران 31 میلیونی!


- رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان: با روند کنونی رشد جمعیت، خطر انقراض نسل وجود دارد!


- کنترل جمعیت با وجود آمار نازایی زنان معنا ندارد.


- تک‌‌فرزندی ریشه ایرانی اسلامی ندارد.


- آرزوی آمریکا "کاهش جمعیت ایران" است.


- طرح‌های صهیونیستی در ارائه راه‌های جلوگیری از بارداری تاکید دارند .


- شعار "فرزند کمتر" در خدمت پروژه جنگ جمعیتی


- مصباح‌یزدی : برنامه کنترل جمعیت، صهیونیستی است .


- هشدار آیت الله سبحانی نسبت به تلاش وهابیت برای تغییر ترکیب جمعیت شیعی در ایران


با مرور دیدگاههای باصطلاح کارشناسی این گروه می توان دلایل آنها را صراحتاً  در سه دسته خلاصه کرد :

1- پیروان و مبلغان فرقه های مذهبی که علاوه بر مقدس شمردن تولید نسل ، نگران کاهش جمعیت خود و مذهب شیعه جعفری اثنی عشری قید شده در قانون اساسی هستند.


2- صاحبان قدرت  برای امنیت نیاز به پادگان های پر از سرباز دارند . آنها بشدت نگران  تحقق پیش بینی برژینسکی هستند که گفته بود:" بازی طولانی مدتی را انجام دهید چون زمان و آمارهای جمعیتی و تغییر نسل در ایران به نفع رژیم کنونی نیست".


3- رواج تک فرزندی و کنترل جمعیت باعث می شود زنان حضور پر رنگ تری در اجتماع داشته باشند و طبقه متوسط به دنبال مطالبات فرهنگی و اجتماعی تازه ای باشند.


زمانی که گستردگی خط فقر و بیکاری و تورم و مشکلات و تنگناهای اقتصادی به اندازه ای است که دولت جرأت بازگویی اش را ندارد و ترکیب فعلی جمعیتی طوری است که  در چند سال آینده جمعیت زیر بیست سال 25 در صد افزایش خواهد یافت چگونه می توان از افزایش جمعیت ، آن هم در تمامی کشور حرف زد .

 

صرف نظر از بررسی صحت و سقم این دلایل و به فرض پذیرفتن این دلایل ، راهکار تعدیل و مدیریت سیاست های جمعیتی چیست ؟ آیا می توان بدون ساختن و فراهم کردن زیرساختها و برنامه ریزی اقتصادی لازم به میان جمعیت شهر ها و روستاها رفت و فریاد زد : بروید جمعیت تان را زیاد کنید ؟

آیا نقش خانم وزیر بعنوان بالاترین مقام اجرایی بهداشت و سلامت کشور باید این باشد که با لبخند از تصمیم نمایندگان مجلس برای حذف کامل بودجه کنترل جمعیت و بهداشت باروری بگوید . گو اینکه مژده ای به مردم می دهد .


کسی نیست بگوید ، کوتاه ترین و ساده ترین راهها لزوماً بهترین آنها نیستند . قطع کردن بودجه ای که معلوم نیست صرف چه خواهد شد هنر است ؟  با سیاست های رفاهی کار نداریم که گویا به فرموده ، شما انقلاب نکرده اید که به رفاه برسید ! اقلاً کمی به سیاست های افزایش جمعیت در کشورهای توسعه یافته که سالهاست رشد منفی جمعیت دارند نگاه می کردید . سیاستهایی مثل افزایش امکانات پزشکی و بهداشتی  مرخصی زایمان زنان و حتی پدران ، ارتقای سطح مهدهای کودک ، مراقبتهای بهداشتی کودکان و ...


طرحهای عقیمی مثل دادن یک میلیون به هر نوزاد و یا قطع بودجه کنترل جمعیت و حذف کتاب جمعیت و تنطیم خانواده از دانشگاه ممکن است نفوس جمعیتی را که تقریباً همه خود را مستحق گرفتن یارانه می دانند و از آینده اقتصادی خانواده شان نگرانند ، افزایش دهد اما کاری برای ارتقای سطح فرهنگ و کیفیت ترکیب اجتماع نمی کند . ترکیبی که همین الان به دلیل افزایش مهاجرت نخبگان و رشد بالای جمعیت در مناطق فقیر و کم بضاعت و محروم ، در کل این سرزمین تعریفی هم ندارد .

 

 

 پ . ن : ما را به سخت جانی خود این گمان نبود !

نظرات 28 + ارسال نظر
ترنج شنبه 21 مرداد 1391 ساعت 05:12 ب.ظ http://femdemo.blogfa.com/

بوی خانه نشین کردن زنان، ارتش سازی، لشگرکشی و جنگ و جدال میاد از این طرح فقط و فقط!

به همان خامی و نسنجیدگی !

نِد نیک شنبه 21 مرداد 1391 ساعت 08:36 ب.ظ http://blue-sky.persianblog.ir

صحبتهای بسیار سخیفانه ای در حد جک گفته می شود. مگر کتاب تنظیم خانواده معجزه می کرد؟ در این طرح به تنها چیزی که توجه نمیشه بهداشت و روان خانواده هست. فکر نمی کنند بدن زن در هر زایمان چقدر کلسیم از دست میده. فکر نمی کنند که چه اماری از زنان ما دچار پوکی استخوان هستند. حتی به مخارج یک بچه از ابتدا تا رسیدن به سنی که بتواند از خانواده جدا شود فکر نمی کنند.
اگر واقعا نگران نازایی زنان و کمبود بچه هستند چرا نگاهی به بچه های بی سرپرست و بد سرپرست و ساکنین بهزیستی و پرورشگاهها نمی کنند؟ چرا مردم را تشویق به سرپرستی این بچه ها نمی کنند؟
این که در روستایی به جای دو بچه در گل و خاک با موهای ژولیده و لباس کثیف و دمپایی های پاره بازی کند 10 بچه با این شمایل باشد چه خدمتی به جامعه شده است؟

بله ، ولی متاسفانه همین جک ها واقعیت های تلخ جامعه ما را رقم می زنند. دقیقاً فقط به منافع کوتاه مدت خودشان فکر می کنند و بس .

امین شنبه 21 مرداد 1391 ساعت 08:48 ب.ظ http://tahrimha.persianblog.ir/


این ها همش مربوط به شرایط بحرانی کشوره که حکومت در اون گرفتاره
زیرا که وقتی بحران ها در ایران مثل الان زیاد شده حکومت فعلی به فکر افزایش نسل افتاده
مثل زمان خمینی و فکر هوشمندانه خودش که می گفت اقتدارشیعه رو زیاد بفرمایید
و این در حالی بود که ایران در جنگی وارد شده بود که راه خلاصی برای اون پیدا نمی کرد

ولی هیچ صحبتی از شرایط بحرانی نمی شود . تریبون های رسمی می گویند تمام دنیا در بحران فرو رفته و گویا فقط ایران جزیره آرامش است !

آوخ یکشنبه 22 مرداد 1391 ساعت 03:39 ق.ظ http://www.avakh.blogsky.com/

راستی چه قدر شوخ هستند این جناب مصباح!
این که «برنامه کنترل جمعیت، صهیونیستی است»، خود باید یک سخن صهیونیستی باشد، رژیم و حاکمان کنونی هم همچنین!
مگر غیر این است که «اراده ی آقایان جهت افزایش جمعیت»، نامی جز «کنترل جمعیت» ندارد؟ گویا در عرف ایشان کنترل، تنها به معنای کاهش است!
دور از این فکاهی ها، باید گفت که مساله ی «جمعیت» همیشه مساله ی «حاکمیت» است به معنای عام، چه اینکه حاکمیت در عرف امروزی، معنایی جز سامان دهی همین «جمعیت» ندارد، حالا نامش امت باشد یا هر چیز دیگر...
وقتی یک رژیم حکومتی دست روی این پارامتر حساس می گذارد، جدا از نتایج و تالی های آن، جدا از اثراتش بر زنان و خانواده و طبقه متوسط و ...، معنایی ویژه تر نیز دارد: جنگ!
به طبع با یک پارامتر، پیش بینی نمی شود کرد که جنگی در راه خواهد بود یا نه، اما چیزی که باید مد نظر داشت این است که این سبک دستکاری و کنترل جمعیت، دلالت های کلانی دارد: شاید اگر تاریخ را به سان کتاب داستان و بی هیچ متد و تفکر خاصی هم بخوانیم، بتوانیم دلالت این دست تصمیم ها را بهتر رمزگشایی کنیم...

بله و با شوخی هایشان تئوری می سازند برای این مملکت !
آینده پژوهی می فرمایند !

رمزگشایی من از سخنان و مطالبی که دیدم همین سه مورد بود شما نظر دیگری دارید ؟

میله بدون پرچم یکشنبه 22 مرداد 1391 ساعت 04:02 ب.ظ

سلام
واقعاً دیگه خیلی شور شده ...یه عده منتظرند اون بالا یه چیزی بگه و اینا وارد مسابقه پاچه خواری و پرت و پلاگویی بیافتند و کارها و طرح های خنک ارائه دهند و...
هر سه دسته ای که ذکر کردی اهمیت دارند اما به نظرم همه داستان از همون دسته اول آب می خوره...
اما همه اینها یه طرف متاسفانه این حرفها خریدارش در جاهایی است که ...

سلام
همین شوری وادارم کرد چیزی در موردش بنویسم . بله شغل نان و آب داری است لابد !
من هم فکر می کنم این چرندیات دامن طبقه متوسط را به این زودی نمی گیرد. منتها دامن اون طبقه ای را که می گیرد را تصور کن و توزیع هرم جمعیتی ایران را هم تصور کن ! وحشتناک است !

سلمان محمدی یکشنبه 22 مرداد 1391 ساعت 05:08 ب.ظ http://salmanmohammadi.blogsky.com/

سلام.
1. حرف برژینسکی را احتمالا بد و حتی وارونه فهمیده اند: او احتمالا گفته این که نیمی از جمعیت کشور جوان است و نظام ارزشی ضدغربی بزرگترها را نمیپذیرد و کعبة آمالش غرب است، در درازمدت به نفع ما غربیهاست. با این حساب افزایش جمعیت به تحقق آرزوی او در یک نسل بعد کمک میکند نه به «تقویت اسلام»!
2. بعید میدانم آقا این حرف را برای تدارک جنگ درکرده باشد. الان اگر همه ملت هم به حرفش گوش کنند، 20 سال بعد سربازخانه ها پر میشود! اهداف کوتاه مدت تری مد نظر معظمٌ له باید باشد که به عقل ناقص ما صغائر نمیرسد لابد!!!

سلام
برداشت من هم همین بود . البته با همین برداشت هم پروژه افزایش فله ای جمعیت را می توان توجیه کرد.
چه کسانی پیشروان این طرح خواهند بود ؟ معلوم است! این طوری شمار جماعت ولایی هم افزوده می شود .

مهدی نادری نژاد یکشنبه 22 مرداد 1391 ساعت 06:56 ب.ظ http://www.mehre8000.blogfa.com

با سلام
سرکار خانم در علوم استراتژیک جمعیت یکی از مولفه های مهم در قدرت محسوب میشود. ساده انگاری است که به این موضوع با دید یک موضوع دست چندم که در روزنامه و مجلات و بلاگها بحث میشود نگاه کنیم. موضوع جمعیت در یک نگاه هم فرصت است و هم تهدید.

سلام
بله و حالا وقت استفاده از این مولفه برای حضرات فرا رسیده است .
الان دید من دست چندم بود... شما اشاره ای به دید دست اولتان نفرمودید

مترجم دردها یکشنبه 22 مرداد 1391 ساعت 09:18 ب.ظ http://fenap.blogsky.com

سلام

چه بگویم؟والله من که قدری جمعیت شناسی خواندم و جامعه شناسی هر چقدر در عـــَــنترنت گشتم تا استدلالی دندان گیر پیدا کنم چیزی نیافتم.
به گمان من بند های دو و سه که برشمردید از اهمیت ِ بسیار کمتری نسبت به بند یک برخوردارند.در اسلام به طور اعم و روحانیت ملی به طور اخص،سنت افزایش والا و خدشه ناپذیر دارد و در ایران بر ازدیاد نسل اکیدا ً تاکید می شود.در گذشته ای حتی نه چندان دور،تعداد بیشتر جمعیت نمود بارز قدرت بود و روحانیت هر دین مگر چه چیزی می خواستند الا افزایش تعداد پیروان خویش؟

با آغاز جنگ هشت ساله،آیت الله خمینی بر افزایش جمعیت تاکید فراوان داشت،حتی به او منسوب است که خطاب به مردم گفته ست که علاوه بر پنج شنبه شب ها،می توان دوشنبه شب ها نیز مشغول بود.همزمان با آن راههای و اوات پیشگیری از بارداری به طور گسترده از سطح کشور جمع آوری شد.پیرو همین سیاست نزخ افزایش جمعیت به عدد اعجاب آور 3.9 درصد رسید که در زمان خودش بالاترین نرخ رشد جمعیت بود.(حتی بالاتر از کشور های فقیر آفریقایی).

البته نیاز به تذکار ندارد که آن چنان که در "جامعه شناسی توسعه " از ان سخن رانده می شود،جمعیت زیاد کشور می تواند در سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی کارآمد باشد،اما غالبا ً فراموش می شود از بند های دیگر آن سخن رانده شود،نظیر توسعه زیر ساخت ها و نیاز به نیروی ماهر،نیمه ماهر،غیر ماهر و...

زمانی در آلمان برای پیشبرد صنعت خود اقدام به پذیرش مهاجران ترک می کرد تا چرخ صنعت بچرخد.منتها در آن کشور با کمبود نیروی کار مواجه بود و نه هیچ چیز دیگر.

به گمان من این طرح در طولانی مدت طبقات فقیر را بدبخت تر و مفلوک تر خواهد ساخت.چه آنکه تمایل طبقات متوسط و بالا برای فرزند - زایی به طرز روز افزونی کاهش می یابد و غالبا ً فرزندانی که در چنین خانوارهای رشد می کنند،هم از تخصص برخوردارند و هم از نفوذ و قدرت چانه زنی والدین خویش بهره می برند.در طبقات پایین تر که این امتیازات غایبند می توان تصور نمود در بلند مدت چه بار سنگینی را بر دوش خواهند کشید.در کشوری که وضع مدیریت و توسعه انسانی،صنعتی این چنین مایوس کننده است،می توان تصور کرد برای طبقات پایین تر جامعه آسمان به مراتب تیره تر هم خواهد شد

سلام
زمانی که سیاست های کنترل جمعیت اعمال می شد همیشه مخالفانی بودند . ولی در این سی و چند سال هیچ وقت سیاست افزایش جمعیت بی پرده اعمال نشده است .

مارکسیست ها هم زمانی هر نوع سیاست کنترل جمعیتی را تحمیق توده ها می دانستند و با آن مخالف بودند.
شاید الگوی آقایان چینی باشد !!

طبقه متوسط لاجرم برای بهداشت و کنترل جمعیت با هزینه خودش برنامه ریزی خواهد کرد اما در روستاهایی که همین الان در مخارج چند بچه شان معطل مانده اند با قطع بودجه کنترل جمعیت معلوم نیست چه شود ؟

ضمن اینکه این کار آمار سقط جنین ها را که همین الان هم در شرایط غیر بهداشتی انجام می شود را بالاتر خواهد برد.

نِد نیک یکشنبه 22 مرداد 1391 ساعت 10:02 ب.ظ http://blue-sky.persianblog.ir

پاسخ به نادری نژاد
بفرمایید چه جمعیتی؟ جمعیتی که نیروی کار محسوب بشه. سرمایه انسانی. نه جمعیت بیکار و بدون تخصص. جمعیتی که امار بیکاری را افزایش بده مورد بحث استراتژیک نیست.
ساده انگاری دید کسانی است که بدون تحقیق طرح صادر می کنند. این جمعیت نیاز به اموزش داره. اموزش هزینه داره. کترخونه جوجه کشی نیست که هر جوجه ای تبدیل به مرغ بشه و به مرغداری فروخته بشه. ما داریم درباره انسان صحبت می کنیم. حتی نگاه سرمایه ای به انسان نیز مربوط به عصر کلاسیک هست و مدیریت نوین به انسان عاطفی پرداخته میشه نه انسان ماشینی

عیسی یکشنبه 22 مرداد 1391 ساعت 10:56 ب.ظ http://isadf.blogfa.com

مبنای اقتصادی طرح پیروی از الگوی رشد چینی است که چند تن از بزرگان اقتصاد و البته از اساتید ولایی طرفدار آن هستند که از قضا یکی از انها استادم بود. طرح پول دادن به نوزادان از ایشان بود البته به هر نوزاد سیزده میلیون و نه یک میلیون

بله حدس می زدم .
ولی گمانم داستان بوی کباب و... باشد .

سیدعباس سیدمحمدی دوشنبه 23 مرداد 1391 ساعت 08:54 ب.ظ http://seyyedmohammadi.blogsky.com/

سلام علیکم.
درست است که جمعیت کشور در موضوع national power یکی از عاملها است، اما بنده گمان می کنم جمعیت ایران چه اگر «قدرت ملی» مورد نظر باشد و چه اگر اشتغال مورد نظر باشد و چه اگر اهداف عالیه و مقدسه ی ولایتمداری مورد نظر باشد، رشد طبیعی اش را خودش طبق
«عقل جمعی»
ملت ایران، پیدا کرده.
من گمان می کنم برنامه ی کنترل جمعیت اگر هم نبود، و کتاب و کنفرانس و این چیزها در مورد کنترل (= کاهش؛ تنظم؛ ...) جمعیت اگر هم نبود،
«عقل جمعی»
ملت ایران، و شاید کم و بیش تمام ملتهای دنیا، می رسید به
«یک فرزند یا دو فرزند»
یعنی گمان می کنم اکثر مردم تصمیمشان
«یک یا دو فرزند»
می شد، و البته با وجود داشتن بی فرزندها و با وجود داشتن سه فرزندها و چهارفرزندها و ...، یک تعادل ایجاد می شد، که «تعادل» شاید می شد حول و حوش
«اندکی بیش از دو فرزند».

آخه 150 میلیون و 200 میلیون جمعیت می خواهیم چه کنیم؟ این به به و چه چه کننده ها، اینها اگر مقام رهبری می گفت جمعیت باید در ده سال آینده، سیر نزولی داشته باشد، شروع می کردند در همان خط بیانات مقام رهبری نطق می کردند.

سلام
فکر می کنید چند درصد از کسانی که بر آتش این تنور می دمند کوچکترین آشنایی با تئوری های جمعیتی داشته باشند ؟

چیزی که الان مطرح است حفظ کیفیت در روند نرخ جمعیتی است یعنی جمعیتی سالم ، فعال و پویا داشته باشند . نه افزایش فله ای که مورد نظر آقایان است.
همین طور است . کنترل جمعیت یکی از معیار های توسعه یافتگی است . ولی سیاست های اعمال شده در این زمینه خصوصاً روی طبقاتی از جامعه خیلی موثر است .

مدیر عامل ما در جمعی صحبت می کردند. افاضه می فرموند :
ولایی باشید یعنی اینکه یک لحظه درنگ نکنید در اجرای فرمایش آقا ... فقط دست بکار شوید!

درخت ابدی دوشنبه 23 مرداد 1391 ساعت 08:59 ب.ظ http://eternaltree.persianblog.ir

سلام.
گل گفتی.
- "تک‌‌فرزندی ریشه ایرانی اسلامی ندارد." اینم از اون حرفاس! سنت‌گرایی براشون شده یه اصل تغییرناپذیر که به هر بهایی انگار باید جانبش رو گرفت.
فکر نمی‌کنم کسی که یه ذره قوه‌ی تحلیل داشته باشه این بخش‌نامه رو جدی بگیره. زعمای قوم بهتره به جای آینده‌نگری‌های کشکی، فکری به حال کمبودهای فعلی بکنن که گریبانشون رو گرفته.

سلام
زعمای قوم چشمشان به دهان یک نفر است !

دایناسور دوشنبه 23 مرداد 1391 ساعت 11:22 ب.ظ http://1dinosaur.persianblog.ir

سلام
چه خبر از اوضاع اهر و زلزله زدگان؟
کاری از دست ما بر میاد؟
اوضاع غمناکی است

سلام
چیزی که من می دانم این است که جدال مرگ و زندگی هنوز ادامه دارد .
بله ممنونم

جواد خراسانی سه‌شنبه 24 مرداد 1391 ساعت 01:16 ق.ظ http://cheshmejoo.blogfa.com/

سلام،

آخر چه باید گفت؟ وقتی حتی کسی از اهل دانش پیدا نمی شود یا جرات نمی کند تا ادله علمی بطلان و سخافت این حرفها را بیان کند.( ناسلامتی اجازه فرمودند نقدهای کارشناسی مخالف بیان شود؟!).
حرف های این روزهای تریبون داران، آنقدر غیرمنطقی و سخیف است، که آدم درمی ماند چه بگوید.

آن سالها مردم خوش باور بوی کباب به دماغشان خورده بود، که آنطور تخم و ترکه تولید کرده اند، که البته بعدا" معلوم شان شد، بو مربوط به داغ کردن الاغ بوده نه کباب! حالا چه؟ حضرات گمان برده اند مردم با خطابه و وعده های پوچ سرگرم تولید مثل خواهند شد؟ زهی خیال باطل.

اصلا" فرض کنیم تحدید جمعیت خطری است که در 50 سال آینده یقه ملت ما را خواهد گرفت؛ آقایان اگر راست می گویند و غم ملت را می خورند، بفرمایند در خصوص تهدیدهایی که هم الان ملت ما را به نابودی اساسی سوق می دهد( مثل تحریم های نابودگر ناشی از قطعنامه دان معروف!!) و نمی گذارد کار به 50 سال بعد بکشد،، چه چاره ایی اندیشیده اند؟

سلام
تا زمانی که حرف فقط حرف رییس جمهور بود شاید می شد ولی حالا کسی از اهل دانش ... می کند حرف بزند !

موافقم . حرف حساب زده اید

مهدی نادری نژاد سه‌شنبه 24 مرداد 1391 ساعت 09:43 ق.ظ

با سلام
دکتر محمد میرزایی هم‌اکنون ریاست انجمن جمعیت‌شناسی ایران را به‌عهده داشته و در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز به تحقیق و تدریس مشغول است. وی در برابر گفتمان جدیدی که در زمینه تجدیدنظر در سیاست‌های جمعیتی کشور آغاز شده، معتقد است جمعیت ایران روبه سالخوردگی می‌رود و تعداد فرزندان نیز رو به کاهش است. با این حال وی می‌گوید باید از افراط و تفریط در مباحث مربوط به کاهش یا افزایش جمعیت پرهیز و تلاش کرد کشور در مساله جمعیت به تعادل برسد.
همچنین با توقف برنامه‌های تنظیم خانواده مخالف است و استدلال می‌کند این توقف منجر به رشد جمعیت در کشور نخواهد شد.به گفته این استاد پیشکسوت جمعیت‌شناسی، جمعیت ایران نیاز به جوان‌شدن دارد، اما این جوان‌شدن باید خردمندانه و منطقی باشد تا جمعیت حاصل از کیفیت لازم برای توسعه برخوردار باشد.
رابطه توسعه و جمعیت به دو بخش محدود می‌شود؛ بخش اول این است که توسعه رشد جمعیت را افزایش می‌دهد، اما در مرحله دوم خود توسعه از شتاب رشد جمعیت می‌کاهد و جالب اینجاست که تمام این تحولات جمعیتی در بستر توسعه اتفاق می‌افتد. یعنی ابزارهای توسعه که گفتم بهداشت و آموزش است،‌ جلوی رشد جمعیت را می‌گیرد. مثلا قبلا خانوار ده بچه می‌آورد که مثلا سه تای آن باقی بماند، اما الان خانوار سه بچه می‌آورد و تمام آنها باقی می‌مانند. پس خانواده تحت تاثیر بهداشت و آموزش بستر توسعه احساس می‌‌کند نیازی به بچه آوردن زیاد نیست. این تفکر در بلندمدت از خانواده به کل جامعه تسری پیدا می‌کند و رشد جمعیت در نهایت محدود خواهد شد، اما آنچه در جمعیت‌شناسی مطلوب است این‌که رابطه جمعیت و توسعه طوری تنظیم شود که به تعادل برسد. یعنی رشد جمعیت به طور بطئی و مناسب ادامه داشته باشد تا در ترکیب سنی جمعیت، جمعیت جوان، فعال و به اصطلاح باکیفیت در فرآیند توسعه سهم خوب خودش را داشته باشد.

ظاهراً کسی به نظر ایشان توجه ندارد . نمایندگان محترم با چند تا فوریت بودجه تنظیم خانواده را حذف کرده اند . خانم وزیر هم نکرد یک سوالی پرسشی اما و اگری بیاورد .

امین سه‌شنبه 24 مرداد 1391 ساعت 08:35 ب.ظ http://tahrimha.persianblog.ir/

با سلام
دیده می شه در مورد وضعیت جمعیت گفته می شه که جمعیت زیاد و تکثیرخوبه و اقتدار می یاره و این یه کار اسلامیه و به قول آقای مصباح‌یزدی : برنامه کنترل جمعیت، صهیونیستی است

در این مورد از ناچیز اطلاعاتم به مواردی در این مورد اشاره می نمایم
ببینیم باری تعالی در این مورد چه به ما می فرمایند
خداوند متعال در ایات 1 و 2 سوره تکاثر می فرمایند:
<افزون طلبی (و تفاخر ) شما را به خود مشغول داشته ( واز خدا غافل نموده )است تا آنجا که به دیدار قبرها رفتید(و قبور مردگان خود رابرشمردید و به ان افتخار کردید)>

همان طور که می بینیم خداوند متعال قبائل و افرادی که چنین بینشی داشتند و تکثر را مایه شرف و کمال می دانستند تا ان جایی که این قبائل به قبرستان ها می رفتند و مرده هایشان را می شمردند مورد سرزنش قرار داده است.
باری تعالی در ایات دیگری نیز تمامی ان چه که باعث کمال و سعادت بشر است را از کثرت نفی کرده و می فرماید:
1- اکثرهم لا یومنون (بقره100)

2- اکثرهم فاسقون(آل عمران 110)

3- اکثرهم لا یعقلون(مائده 103)

4- اکثرهم یجهلون(انعام 111)

5- اکثرهم لا یشرکون (یونس 60

6- اکثرهم الکافرون( نحل 83 )

7- کان اکثرهم مشرکین (روم 42 )

8- اکثرهم للحق کارهون( مومنون 70 )

خداوند متعال در سوره نحل ایه 120 نیز یک فرد از افراد انسان(یعنی ابراهیم علیه السلام) به خاطر عظمتی که داشت کلمه امت را در مورد ایشان اطلاق فرموده است.
<ابراهیم(به تنهایی) امتی بود مطیع فرمان خدا خالی از هرگونه انحراف و از مشرکان نبود>
همان گونه که ملاحظه کردیم ایزد تعالی برای کثرت جمعیت فی نفسه ارزشی قائل نشده و ان را مایه کمال ندانسته است
امری که در نزد خداوند کمال انسان محسوب می شود ایمان به خدا و عمل صالح است.
لذا ابراهیم(ع) نزد او یک امت است ولی در مقابل یک امت را با وصف هایی همچون جاهل فاسق بی عقل کافر و امثال اینها توصیف کرده است

فکر می کنم با این اوصاف گفتن این جمله که برنامه کنترل جمعیت، صهیونیستی است
چندان صحیح نباشد و این چنین افرادی در حال زیر سوال بردن خداوند متعال ...

سلام
البته تفسیر ایشان لابد به نص نزدیک تر است ! ایشان که از آن اکثرهم ها نیستند ولی اکثرهم ها را لازم دارند برای کارشان

زمانیان چهارشنبه 25 مرداد 1391 ساعت 01:01 ب.ظ

سلام
باور دارم که کاهش رشد جمعیت در سال های اخیر، چندان به سیاست جمعیتی حکومت ارتباطی ندارد. دلایل دیگری در کار است که یکی از ان ها فشارهای اقتصادی است.
بنابراین نگران نباشید اگر کاهش به فرمان نبودهف افزایش هم به فرملان نخواهد بود. گرچه فقط باید نگران فریب شان باید بود. در این صورت اقشار ضعیف و فرودست ممکن است بر بار جمعیت بیفزایند. و البته شاید چنین شود.

سلام بر شما
فشارهای اقتصادی بی تاثیر نیست . اما نرخ رشد در مناطق و استاهای محروم هم چنان بالاست . آنجا نه تنها نباید حرفی از افزایش جمعیت زد باید با دقت از سیاست تنظیم خانواده مراقبت کرد.

بیشتر نگرانی هم بخاطر همان طبقات فرو دست است که البته بر مشکل همگان می افزایند نه تنها خودشان

زنبور چهارشنبه 25 مرداد 1391 ساعت 06:48 ب.ظ http://www.golsaaa.blogfa.com

سلام
جدای از بحث کاملی که راجع به دلایل این سیاست و بازی زشت ذکر کردید امیدوارم فشارهای ملموس زندگی و واقعیتهای پرزور جامعه و بیکاری و فقر و ... مانع تحقق چنین سیاستی بشه.

سلام
یعنی شما روی عقل و آگاهی مردم حسابی باز نمی کنید ؟

zmb چهارشنبه 25 مرداد 1391 ساعت 07:01 ب.ظ http://www.divanegihayam.blogfa.com/

از آنجایی که این اربابان علاقه ی عجیبی به جنگ دارند ، مثل بچه ای که تنش می خارد برای کتک، و می خواهند طبق روش جنگ قبلی از دیوار های گوشتی مقابل توپخانه ی دشمن استفاده کنند ، کم شدن زاد و ولد غلط محض است دیگر!
ضمن اینکه بچه که کم باشد شاید خدا خواست و سر پدر و مادر هم خلوت شد و یک کمی به فکر اوضاع قمر در عقرب اجتماع افتادند، آنوقت چه کسی می خواهد پاسخگو باشد!
و سلام

سلام
همین طور است حفظ یک چیزهایی از اوجب واجبات است !

برزین پنج‌شنبه 26 مرداد 1391 ساعت 11:53 ق.ظ http://ghalameh.blogfa.com

همه الگوهای زندگی از نگاه اینان متفاوت با بقیه دنیاست . از نگاه این جماعت الگوی مناسب خانواده اسلامی خانواده ای است که مرد از صبح تا شب مثل سگ بدود و دائما برای حل گرفتاریهایش دست به دامان این و آن بشود ، زن از بانگ صبح بچه داری کندو کهنه بشورد و نذر و نیاز کند بچه های قد و نیم قد هم توی کوچه ول باشند .....
چند سال پیش به مناسبت کاری با یک روحانی همسفر شدم ایشان که ظاهرا دارای افکار اصلاح طلبی هم بود وقتی فهمید من فقط یک بچه دارم و تصمیمی هم برای ازدیاد آن ندارم بنده را شدیدا مواخذه کرد که فلانی شما با این کارت دارای بهنسل شیعه ضربه می زنی ! این صحبت حداقل 5 سال پیش است که الان دارد عملیاتی می شود !

بله زمزمه های این شعارهای تبلیغاتی سالهاست که مثل آتش زیر خاکستر بود نمی توانستند علنی در بوق و کرنایش کنند ولی الان راحت شده اند

اسطوره عصیان جمعه 27 مرداد 1391 ساعت 12:16 ق.ظ http://alim1366.blogfa.com

واقعا دوست ندارم توی این کشور که حتی نفس کشیدنم مشکل شده نسلی از خودم باقی بگذارم
اینقدر زندگی سخته که تمام ارزوم شده نابودی به امید نیستی پس از ان
توی کشور ما زاد و ولد معنای خیانت داره
و وبم مطلبی راجب همین موضوع نوشتم (پدر مادر شما متهمید ) دوست داشتی بخون

نظراتتون مشکل ملی مذهبی داره ها
بله حتماً

hastunak جمعه 27 مرداد 1391 ساعت 11:00 ب.ظ

سیاست شمه از عقلانیت و شعور می برد. ارتجاع به استراتژی های چند هزار ساله بدوی قبیله ای (جمعیت زیادتر برای نتیجه بهتر در جنگ با دشمنان و یافتن اکثریت عددی) به نظر من بویی از سیاست و هوشمندی نمی برد. هیاهویی را می ماند که حماقت را بیش از پیش می نماید.
اما در خاطره های گنگ کودکی من شعارهای افزایش جمعیت با عطر و بوی جنگ و غوغای سوگواران آن تداعی می شود: 9 فرزند - یخچال 9 فوت، ازدواج با بیوه شهید: یک وانت مفتی ! بچه بیشتر : کوپن های بیشتر بنزین، جیره کبریت و لاستیک، جیره برنج و روغن و دفترچه بسیج اقتصادی ... تازه همه آنها هم به همت اقتصاد چپی مسلک نخست وسیر جنگ میرحسین بود و سیاسست جیره بندی ارزاق و ... اگر به عقل ناقص و مدیریت هردمبیل این اراذل باشد که ... وای اگر از پس امروز بود فردایی !!!
گلاب به روتان!
کدام احمقی نمی تواند حساب کند که کل یارانه یک بچه جدید حتی کفاف شاشیدنش را (مای بیبی) دیگر نمی دهد . انصافا ما خیلی بچه های خوب و کم خرجی بودیم که به جل و کهنه و نهایتا پوشک و لاستیکی رضایت می دادیم. با ضماد پودر بچه !
وسط این بلبشو باید چیزی برای انحراف افکار عمومی آفریده شود ؟!

اتفاقاً زیرکی است که در این بلبشو از آب گل آلود ماهیی هم برای خود صید کنند .

راثی پور شنبه 28 مرداد 1391 ساعت 01:58 ب.ظ

سلام

اطلاعات و اخبار داده شده در باره رشد منفی زیاد سندیت ندارد و وقتی امکانات فراهم نیست همان بهتر که سیاستهای تنظیم خانواده دنبال شود وگرنه جز مضاعف شدن فقر و پائین امدن سطح فرهنگ تبعات دیگری ندارد

سلام
دنبال گوش شنواییم

خلیل شنبه 28 مرداد 1391 ساعت 08:16 ب.ظ

سلام،

گوشت دم توپ لازم دارند و نه مغزی که فکر کند.

سلام
و البته جماعتی برای فریب ...

نوشینه سه‌شنبه 31 مرداد 1391 ساعت 11:40 ب.ظ http://nargess7.blogfa.com

دقت کردین این اولین باره که در سریال تی وی خانواده ها صاحب 5 فرزند هستن و زوج نازا هم صاحب 5 نوزاد می شوند . خدا بخیر کند

اردی بهشت یکشنبه 5 شهریور 1391 ساعت 01:46 ب.ظ http://ordibehesht-z.blogfa.com/

نکته ی اصلی اینجاست که وقتی جمعیت خانواده ها افزایش پیدا کنه، مردم درگیر وضعیت بهداشت و سلامت و آموزش و تحصیل و هزار مورد دیگه در مورد فرزندانشون می شن و دیگه وقتی براشون نمی مونه که بخوان به ریز مسائل و مشکلات جامعه فکر کنن. اتفاقاً راه بسیار خوبیه برای منحرف کردن هوش و حواس مردم از آنچه که در حال وقوعه !

این هم یکی از سناریوهای محتمله ...یعنی این کار دقیقاً یک تیر و چند نشان هست برایشان

غریبه دوشنبه 20 شهریور 1391 ساعت 02:17 ب.ظ http://tashkan.blogsky.com

کلا به نظرم مردم تعدا بچه هاشان را با سیاست های ِدولت و فتواها و پند و نصیحت تنظیم نمی کنند. بیشتر از هر چیز نگاه می کنند به توانایی مالی شان و اوضاع زندگی شان.
حالا بگذریم که کسانی هستند که شکم ِیکی را نمی توانند سیر کنند، اما می روند سراغ ِدومی و سومی و ...

ایرانی ضد مغول یکشنبه 9 مهر 1391 ساعت 01:05 ق.ظ http://ammamehdozdeafghani.persianblog.ir

■ ■ الگوی ایرانیان

گشته زنازادگان

کشور به دشمن دهند

همچو سگان افغان

■ ■ باز هم زنازادگان مغول شبیخون زدند و این بار بودجه استان های محروم کشور و

درآمدهای نفت و گاز خوزستان را غارت کردند تا میلیون ها تخم مغول افغانی را تولید و

تکثیر کنند و بلای جان ملت ایران نمایند. تا با ناراضی کردن صاحبان اصلی نفت و گاز

کشور ( قوم عرب خوزستان که در جنگ تحمیلی، عراقی زده شدند و در 33 سال گذشته

هم افغانی زده) که در نکبت فقر و اوضاع فاضلابی غرق اند و سایر اقوام ایرانی،

کشورمان را به سمت تجزیه شدن ببرند.

اشغالگران افغانی از یک سو با غارت بودجه اقوام ایرانی و از سوی دیگر با تحریک

شان کوشیده اند که آنها دیگر انگیزه ای برای ماندن در جغرافیای ایران نداشته باشند.

همان هدفی که اربابان آمریکایی و اسراییلی مغول های افغانی از کوچاندن میلیونی آنها

به ایران دنبال کرده اند و زنازادگان افغانی تبعه ایران و نفوذی در حکومت و حوزه های

علمیه عامل داخلی این توطئه بوده اند.

چوب توی کونت می کنیم

ای افغانی ای افغانی

دیگر برای تجزیه

خوابی نبینی افغانی

پیش از این، زمانی که با بیداری ایرانیان لت و پار شدند برای نجات جان شان ادعای

مسلمانی کردند و اسم شان را افغانی نامیدند

امروز هم با رانت عمامه وارد کشور شده اند و با رانت عمامه میلیون میلیون تخم مغول

را وارد ایران کرده اند

ما هم دوباره گورشان را در سراسر ایران خواهیم کند و آنها را به جایی خواهیم فرستاد

که اجداد پلید زنازاده شان اشرف افغان و محمود افغان را فرستادیم.

■ ■ این زنازاده سگ افغانی است

حجت الاسلام آمریکایی است

مادرش فاحشه هر جایی است

زیر صدها افغانی خوابیده است

کشورش را دست دشمن داده است

غاصب ایران ما گردیده است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد